Till mamma

Ord räcker inte till att förklara, beskriva, känna det jag gör. Har det varit någonting har du alltid löst det med mig. Du har öron som alltid lyssnar, mun som talar otroligt kloka ord, en hjärna som verkligen tänker efter, värderingar som alltid är sunda och ett hjärta som alltid älskar. Du har lärt mig att alltid vara en självständig individ. Oavsett hur jobbigt något är så klarar man det. Har jag inte klarat det själv, så har du hjälpt. 
 
Vid vissa punkter i mitt liv trodde jag inte på mig själv. Jag hatade, klankade ner på mig. På den jag var. När jag kvävde gråten på kvällarna förstod du det ändå. När jag inte ville fortsätta mer med livet peppade du alltid, stöttade, pratade mig till rätta, förklarade. Du hjälpte inte för att du var tvungen. Du ville. 
Det är det fina med dig mamma. Alltid har du saker runt om dig. Barn, jobb, kompisar, hus. Alltid tar du hand om alla andra, aldrig dig själv. Det är så skönt att ha någon i sitt liv att lita tusen procent på. Kunna ha någon att dela sina saker med utan att vara rädd. 
 
Jag minns att jag tänkte när jag var mindre att jag ville ha en mamma som var som en syster. Som jag fikade, shoppade och delade kläder med. Idag är jag så förbannat glad att du aldrig varit så. Du är min mamma, inte min syster. Du är 45, inte 17. Du ska inte dela kläder med mig. Du ska inte umgås med mig varenda dag. Du ska inte ringa varenda minut för att se vart jag är. 
Aldrig har jag tackat dig för detta. Jag älskar att jag får ha mitt liv. Att du släpper iväg mig på saker utan att ringa hundra gånger, för du litar på mig. Så många av mina vänner som har oroliga föräldrar. Jag är så jävla glad att du är lite annorlunda, lite bättre, lite mer du. Du tror på att jag kan klara mig själv. Du tror på att jag är kapabel till att fixa saker. Att jag kan greja det själv. Gör jag inte det säger jag till, DÅ finns du där som hjälp. Jag har alltid fått vara jag, en unik varelse. Du har alltid varit kärleksfull, men inte kvävt mig med moderskänslor. Du har alltid uppskattat saker jag gjort. Saker du är stolt över med mig. Men också har du uppskattat mig när jag inte gjort lika bra saker. När jag haft saker som alla gått emot mig har du ändå tyckt att jag varit bäst i världen. Det älskar jag dig för.
 
Du tränger dig aldrig på, lägger dig aldrig i. Du finns bara där.
 
Tack för att du öppnat så många dörrar för mig men aldrig tvingat mig över tröskeln. 
Jag älskar dig mamma. Grattis på din 45-årsdag ♥




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR