OAVSETT STORLEK

Genom detta inlägg vill jag inte rikta mig mot någon specifik människa. Jag vill heller inte få någon att må dåligt eller medverka att någon får dålig kroppsuppfattning eftersom de är det jag kommer skriva om. Vill bara få människor att inse att alla, oavsett storlek, kan må dåligt över sin kropp.

I flera år har hjärnan varit ett tumultartat kaos. Redan i väldigt ung ålder startade viktkretsen. Den som är smalast är också den som är snyggast. Samma sak varenda år, men de senaste året har detta förstärkts. I princip handlar hela min vardag om utseende. Jag är inte den enda individ som tänker på detta. Jag vet att många reagerat. Vad är det som är så viktigt med utseendet att hela ens vardag börjat kretsa kring det? Det finns på internet, tidningar, skolor, annonser, bland kompisar, på gymmet. När tar det slut?
 
Det jag ska ta upp handlar till viss del om just utseendefixering - men också om vem som får tycka vad. 
 
Är det okej att förklara att fett är farligt för en tjock människa? Är det okej att ens påpeka att en överviktig människa är just överviktig? Är det okej att tala om för en gravid tonåring att hon borde väntat lite? Är det okej att säga till en smal människa att den är just smal?
 
Jag tänker rikta mig mot mitt sista påstående. Är det okej att säga till en smal människa att den är just smal? Finns det någon som skulle våga gå fram till en anorektisk tjej/kille och säga att personen i fråga kommer dö om den går ner ett hekto till? Kommer någon våga påpeka att höftbenen sticker ut eller att käkarna syns för mycket? Att håret börjat ramla av och att knäskålarna står ut? Att fingrarna ser ut som klor och att brösten försvunnit? VEM fan skulle våga det?
 
Sen finns det den människan som ligger mitt i mellan dessa två kroppstyper. De som klassas som friska, normala, sunda. Ett leende kan dölja mycket, eller hur? Hur ska man veta om en människa är frisk? Hur ska man veta när det sunda övergår till fixering av mat och siffror? 
 
Den senaste tiden har jag fått många frågor både på Facebook och på bloggen angående min kroppsuppfattning. Om någon minns så la jag ut för några månader sedan, på min årsresumé, om min "kamp". Jag snuddade vid ord, men förklarade inte helt. Det tänker inte jag göra idag heller, för jag har inte samlat mod till det ännu. Jag är inte feg, tycker bara att det är skrämmande att visa upp mina tankar så naket. 
 
Det jag ville säga var att VEM SOM HELST KAN HA SKEV KROPPSUPPFATTNING. Den som är tjock, den som är mullig, den som är smal, den som är anorektisk. Det är okej att tycka dåligt om sin kropp, men det är också okej att älska sin kropp. Fick en kommentar här på bloggen för några veckor sedan som löd "Du behöver inte träna, du har ju en helt perfekt kropp. Varför klaga när det finns så många andra som mår dåligt över sig själva?". Hur vet du om jag mår dåligt eller inte över min kropp? Hur vet du om jag tränar för min fysiska eller psykiska utveckling?
 
Jag har haft det väldigt jobbigt. Sedan åttonde klass har jag varit totalt kroppsfixerad. Bara tanken av att gå upp i vikt fick mig att må dåligt. Åren gick, man utvecklades, man fick former, man gick från storlek xxs till s - något som jag hatade. Hur kunde jag som varit så smal hela tiden plötsligt bli stor? För vet ni vad... storlek s var stort i mina ögon. Den skeva jävla uppfattningen hade jag. Jag mådde dåligt i flera år, och gör ibland än idag. Jag tycker inte det är okej överhuvudtaget att kritisera och kränka en människa om man inte vet någon bakgrund. Jag vet att jag är smal, jag vet att jag har smala ben och lite muskler på magen. Men jag tror också att ingen människa kan bli helt nöjd, tyvärr. Inte jag heller. Jag blir också ledsen, jag mår också dåligt, jag vill också känna mig fin på stranden och vara nöjd. Jag vill inte att ni ska vara nöjda över mig, JAG vill vara nöjd. Någon dag ska jag berätta allt öppet om min kamp från åttonde klass till tvåan på gymnasiet idag. När jag samlat mod och vågar. Då ska jag berätta och hjälpa människor. Hoppas att någon haft det likadant som jag. 
 
För även fast man är smal så är man inte nöjd. Även fast man är smal har man det inte lätt. Även fast man är smal tar man åt sig. Man tar åt sig så jävla mycket utan att någon förstår det. 
 
 
 
 
 

Du är så sjukt snygg och du ska vara stolt över din kropp. Hade jag haft din kropp hade jag varit såå nöjd. Jag säger inte att du ska älska din kropp, det tror jag ärligt talat inte att någon människa på denna jord gör till hundra procent. Men du ska veta att det finns folk som hade dödat för din kropp, du är så vacker Cornelia! Det är hemskt hur större människor inte förstår hur smala människor känner sig när de blir behandlade på exakt samma sätt som överviktiga blir, våra ideal är sjuka. Ibland ska vi vara anorektiker och ibland ska vi vara så kallat "fit". Jag vet, jag har varit där, det finns sätt maten kommer upp och ut ur kroppen utan att du ens behöver ta upp kalorierna eller sluta njuta av maten, jag har varit där. Du är fin precis som du är och du ska vara stolt över din kropp! För även om du inte är 100% nöjd så ska du bära upp den på bästa sätt! Jag känner dig inte, men tjejen, du är grym! Att du vågar skriva om detta är så starkt då det är ett så känsligt ämne, you go girl!

Cornelia Du har Varit enastånde med denna träning och kost! Beundrar dig värkligen! :) jag tänker på den här texten ibland "att vill man nå något så får man kämpa för att få det" och du har jobbat otroligt bra med din kropp, att kunna pusha sig själv är inte alla som kan! Stora styrkekramar till dig Duktig som du är! :)

Fred

Grym text!

Anonym

Det är jobbigt att höra att du blivit en av dem som är/varit fixerade av mat och av sin egen kropp. Varför jag tror att det "är mindre okej" att säga åt en fet person att den är fet är för att en fet person VET att den är fet. Och det är "synd" om dem eftersom idealet är, och har alltid varit, att vara smal! Smal=fin, vacker medans Tjock/fet= äcklig. Jag förstår dock inte varför andra ska påpeka hur andra ser ut. Jag tycker det är vidrigt. Jag vet heller inte varför man säger till andra att de är för smala, för det har jag aldrig resonerat över...

ebba

men du skriver ju bara detta för att få komplimanger... du är inte anorektisk eller jätte smal, du är normal. du härmar julia gismo så sjukt mkt...




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR